Communicatietips voor je bedrijf

Op redacties is regelmatig discussie over de schrijfwijze van bepaalde bedrijfs- of productnamen. Er zijn van die bedrijven die hun eigen naam met een kleine letter (onderkast) schrijven, zoals eBay. Moet je eBay echt altijd met een kleine ‘e’ schrijven? En wat als je een zin met ‘eBay’ begint?

En dan zijn er bedrijven die hun naam volledig met kapitalen schrijven, zoals DELTA. Tenzij het een afkorting betreft (KPN of de ACM bijvoorbeeld) zie ik meestal niet de meerwaarde van het gebruik van bedrijfsnamen in uitsluitend kapitalen, maar dat terzijde. Het is uiteindelijk de keuze van het bedrijf zelf en vervolgens aan de redactie om die schrijfwijze al dan niet over te nemen.

Hetzelfde geldt een beetje voor bedrijfsnamen met tussenkapitalen. Bijvoorbeeld BlackBerry, NedCar, KPN NetwerkNL en PlayStation. Mijn ervaring is overigens dat een dergelijke schrijfwijze meestal wel wordt overgenomen.

Stop met uitroeptekens!!

Wat over het algemeen door journalisten als irritant wordt ervaren, zijn uitroeptekens! Wees in media-uitingen als blogs, persberichten of tweets, heel zuinig met het gebruik van uitroeptekens. Vaak komt het erg opdringerig of schreeuwerig over. Het gebruik van uitroeptekens is een manier om iets belangrijk te maken of te laten lijken. Het zal niet voor het eerst gebeuren dat een bedrijf met uitroeptekens als het ware probeert te verhullen dat er eigenlijk niet veel te melden is. Journalisten prikken daar gemakkelijk doorheen.

Beter is het dan om bepaalde woorden of zinnen in vetgedrukte letters te gebruiken, in plaats van uitroeptekens, zodat duidelijk is dat die woorden belangrijk worden gevonden.

Onderwerpregels met kapitalen

Wat echt een doodzonde is als marketing- of PR-medewerker, is om journalisten te mailen met onderwerpregels die volledig in kapitalen zijn geschreven. DAT IS ZO IRRITANT! Als mijn spamfilter een dergelijk bericht er nog niet uitgefilterd heeft, doe ik dat wel (zonder de mail te openen). Onderwerpregels in kapitalen kunnen echt niet. Het is beter een goede onderwerpregel te verzinnen die uitnodigt om de mail te lezen.

Schrijftips

Hoe schrijf je wel leesbare en aantrekkelijke teksten voor je bedrijf? Houd alinea’s kort en gebruik liever cijfers in plaats van uitgeschreven telwoorden. Dus “Philips heeft 3 racks met servers in dit datacenter draaien” in plaats van “Philips heeft drie racks met servers…”.

En heb je veel feiten te melden, schroom dan niet om een opsomming (met bullet points) in je tekst op te nemen. Dat maakt het voor lezers gemakkelijker om snel de belangrijkste informatie te scannen en bovendien trekt het de aandacht. Bullet points zijn eigenlijk soort tussenkoppen en zoekmachines zijn er dol op.

Dus:

    • Denk goed na voordat je een bedrijfsnaam met alleen kapitalen kiest
    • Vermijd het gebruik van uitroeptekens!
    • Gebruik aantrekkelijke relevante onderwerpregels (ipv alleen in kapitalen)
    • Gebruik cijfers en opsommingen om extra snel informatie over te brengen

over Edwin Feldmann

Edwin Feldmann is freelance tech-journalist en tekstschrijver. Hij produceert journalistieke teksten en podcasts en geeft workshops over bloggen. Meer info: contact@edwinf.nl