foto: ClearChannel.nl

Gevolgd door reclameborden

Zet je wifi uit als je je huis uit gaat. Die tip kreeg ik eens van een ethisch hacker die me liet zien hoe eenvoudig het is om in een hotel in te breken op smartphones van willekeurige hotelgasten.

Als je je wifi- en Bluetooth-functie uitzet voordat je naar buiten gaat, ben je veel minder kwetsbaar voor hackers. En het heeft nog een voordeel. In winkels en in winkelstraten kan je moeilijker gevolgd worden. Sommige supermarkten en andere winkels volgen met behulp van beacons (kleine kastjes die smartphones volgen door signalen uit te sturen en weer op te vangen) de routes die klanten door de winkels lopen.

En zelfs op straat worden we steeds meer gevolgd als we niet uitkijken. Bijvoorbeeld door reclameborden. Clear Channel is een bedrijf dat geld verdient met zogeheten outdoor advertising zoals reclame op bushokjes en in winkelstraten. Dit bedrijf heeft aangekondigd dat ze bepaalde borden in Europese steden gaan plaatsen die gepersonaliseerde advertenties gaan tonen.

Onderzoekers hebben namelijk aangetoond dat ‘de hersenreactie van de consument 18% hoger is bij het bekijken van relevante content op digitale outdoor reclameborden, wat op zijn beurt leidt tot een toename van 17% in de spontane reclameherinnering van de consument’.

Aangepast

Het concept van het slimme reclamebord betekent dat als iemand langs een advertentiezuil loopt, er advertenties kunnen worden getoond die zijn aangepast aan de data die het verkregen heeft van de smartphonegebruiker die op dat moment in de buurt is. Als je dus op je mobiel naar een spijkerbroek hebt gezocht, kan het zijn dat er een jeans-reclame op het bord verschijnt van de H&M (of een andere winkel) die toevallig 300 meter verderop is gevestigd.

De techniek hierachter heet RADARView en moet outdoor reclamecampagnes effectiever maken. Clear Channel maakt daarvoor gebruik van data van andere bedrijven, maar het bord zal niet weten hoe je heet en waar je woont, verzekert het bedrijf.

Overigens beweert Clear Channel in de privacyvoorwaarden dat het geen data verzamelt van jongeren onder de 16 jaar. Hoe ze dat gaan filteren, is mij een raadsel.

Datasets

De borden van Clear Channel zijn ook voorzien van beacons die een locatiesignaal versturen die gedetecteerd kan worden door smartphones. Sommige telefoons kunnen vervolgens verbinding met de beacon in een billboard proberen te krijgen. Vervolgens kan er data worden uitgewisseld.
Die data wordt verzameld via bepaalde code in apps die ervoor zorgt dat de apps gebruikersgegevens kunnen delen, als de gebruiker die app daarvoor toestemming heeft gegeven, aldus Clear Channel. “Die apps creëren datasets die datapartners helpt om consumenten beter te begrijpen en waar mensen in de real world naartoe gaan.” Toch stelt het bedrijf dat al die data anoniem is en dat er geen individuele personen kunnen worden geïdentificeerd, gevolgd of getarget.

Uitwisselen

De techniek zou zelfs voldoen aan de AVG, de strenge Europese privacywetgeving. Dat kan allemaal wel zijn, maar ik vind het toch een prettiger idee dat mijn mobiel niet allerlei gegevens uitwisselt met reclameborden en met listige partijen die daar geld mee verdienen.

Zet je wifi en Bluetooth dus uit als je de deur uit gaat, want de slimme reclameborden komen eraan. Je bent gewaarschuwd.

bronnen: Clear Channel, VRT.be

foto: Clear Channel

over Edwin Feldmann

Edwin Feldmann is freelance tech-journalist en tekstschrijver. Hij produceert journalistieke teksten en podcasts en geeft workshops over bloggen. Meer info: contact@edwinf.nl