Titel

Autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et dolore feugait

Webwinkel Vakdagen

Het eenzijdige beeld van de Webwinkel Vakdagen

De Webwinkel Vakdagen is een beurs die elk jaar weer een groot aantal bezoekers trekt. Dit jaar is dat niet anders. Wel opvallend dit jaar is de enorme overheersing van e-mailmarketingbedrijven.

Op editie 2020 van de Webwinkel Vakdagen struikel je zo ongeveer over de hoeveelheid e-mailmarketingbedrijven. Zij willen -kort door de bocht- het liefst dat je je klanten onderwerpt aan een stroom van nieuwsbrieven, in de hoop meer te kunnen verkopen. Er staan zoveel partijen op de beurs dat het lastig wordt je te onderscheiden met een e-mailmarketingplatform.

Bovendien lijkt op de beurs vooral de techniek van e-mailmarketing benadrukt te worden, terwijl het zou moeten gaan over de inhoud. Wat zou je als eigenaar van een webshop naar je klanten willen versturen? Zijn dat alleen maar aanbiedingen of ook goede verhalen en tips waar de klant iets meer kan?

Het gaat niet alleen om de prijs

Door interessante verhalen op een blog te delen, worden nieuwsbrieven aantrekkelijker voor de ontvanger. Ook neemt daarmee de kans op conversie toe. Het gaat op internet namelijk niet alleen om de laagste prijs. De service erom heen en het imago van een partij, speelt ook een belangrijke rol. Vraag jezelf maar eens af waarom je wel bij Coolblue koopt, maar niet bij Wehkamp of Blokker?

Met relevante blogs die meer zijn dan alleen verkooppraatjes, kunnen webshops meer klanten naar zich toe trekken. Ze bouwen autoriteit op en laten zien dat ze kennis van zaken hebben door te schrijven over allerlei relevante onderwerpen. Een aardig voorbeeld is koffievoordeel.nl die in een kort artikeltje vertelt dat je koffiedik nog voor van alles en nog wat kunt gebruiken. Leuk om te lezen en wellicht kiezen lezers ervoor om ook eens in de webshop rond te kijken en iets te bestellen.

Beland niet in de prullenmand

Ik zelf ontvang dagelijks veel te veel e-mails van webwinkels. Als de hoeveelheid te groot wordt, schrijf je je voor nieuwsbrieven uit of de mails verdwijnen ongezien in je prullenbak. Dat wil je als webwinkel natuurlijk niet.

Zorg daarom voor een niet te hoge frequentie (zeker niet meer dan 1x per week) en verstuur nieuwsbrieven alleen naar mensen die zich echt expliciet ervoor hebben aangemeld via een dubbele opt-in.

Wilt u ook uw bedrijf meer op een voetstuk zetten met behulp van blogs en nieuwsbrieven? Informeer dan eens via contact@edwinf.nl of bel 020- 700 9482.

Edwin Feldmann

Edwin Feldmann is freelance tech-journalist en tekstschrijver. Hij produceert journalistieke teksten en podcasts en geeft workshops over bloggen. Meer info: contact@edwinf.nl