Missen we het Mobile World Congress?

Het zal niemand ontgaan zijn dat het Mobile World Congress (van 24 t/m 27 februari) dit jaar is geannuleerd vanwege het coronavirus. Een beslissing met verstrekkende gevolgen.

Veel exposerende bedrijven hadden waarschijnlijk al materialen en mensen gereserveerd voor de beurs en vluchten en hotels geboekt. Die moeten nu allemaal geannuleerd worden. De organisatie van het MWC, de GSM Association, schat dat de beurs in 2019 goed was voor 473 miljoen euro aan inkomsten en ongeveer 14.000 (tijdelijke) banen. Het schrappen van de beurs zal dus economisch best wel impact hebben.

Maar daarnaast is het MWC elk jaar een moment om veel nieuwe producten aan te kondigen. De fabrikanten missen dat persmomentje dit jaar. Dat is jammer voor ze want juist zo’n groot evenement waar vorig jaar 109.000 bezoekers uit 198 landen op afkwamen, is een mooie gelegenheid om je product en je nieuws onder de aandacht van zoveel journalisten en bloggers te brengen.

Normaal vliegen de persberichten over nieuwe mobieltjes en andere mobiele technologie├źn je om de oren tijdens deze beurs in Barcelona. Een van de bedrijven die iets nieuws wilden presenteren tijdens de beurs, hebben hun geplande productpresentatie uitgesteld. Dat is inmiddels al meerdere malen gebeurd.

Kleinere sessies

Het schrappen van het drukbezochte MWC is echter wel een kans voor de fabrikanten om hun nieuwste product heel specifiek bij bepaalde media te presenteren. Het raakt niet ondergesneeuwd in de berg met mediaberichten die tijdens de beurs wordt verspreid.

Fabrikanten zouden bijvoorbeeld een kleine expertsessie kunnen organiseren om dieper op de technologie in te gaan. Wie zijn journalisten-doelgroep goed uitkiest en een goed verhaal heeft, kan vrijwel zeker rekenen op een portie publiciteit. Een kleine expertsessie, of hoe je een dergelijke bijeenkomst ook wil noemen, heeft nog een voordeel: je kunt namelijk gemakkelijker de datum en locatie aanpassen aan de gasten. Veel redacties hebben geen tijd meer om perspresentaties bij te wonen. Het kan zomaar gebeuren dat maar een klein deel van de journalisten komt opdagen als ze voor een evenement ver voor moeten reizen en er veel tijd aan kwijt zijn. Je zou zelfs voor een webinar kunnen kiezen.

Toch presenteren

Er zijn ook bedrijven, zoals bijvoorbeeld Samsung, die hun nieuwtjes toch gewoon stap voor stap naar buiten brengen, beurs of geen beurs. Sommige bedrijven zoeken liever de publiciteit op met conceptmodel om het nieuws te halen met de allernieuwste snufjes en functionaliteiten, dan te wachten totdat het product klaar is voor productie.

Wat je strategie ook is met een aankondiging, het schrappen van het Mobile world Congress hoeft niet te betekenen dat jouw product of aankondiging totaal geen media-aandacht krijgt. Het is een kwestie van plannen en kiezen.

over Edwin Feldmann

Edwin Feldmann is freelance tech-journalist en tekstschrijver. Hij produceert journalistieke teksten en podcasts en geeft workshops over bloggen. Meer info: contact@edwinf.nl