Publiceer nú slecht bedrijfsnieuws

Publiceer nú slecht bedrijfsnieuws

admin No Comment
blog Uncategorized

Dagelijks worden we overstelpt met berichten over vluchtelingen die waar dan ook Europa binnenkomen. Het nieuws verdringt veel andere berichten die anders wel media-aandacht zouden krijgen. Is dit een goed PR-moment als bedrijf om nieuws of nieuwe producten aan te kondigen?

Bedrijven ontkomen er soms niet aan om negatief nieuws naar buiten te brengen, bijvoorbeeld over reorganisaties of een hacker die is binnengedrongen op een intern systeem. In het verleden is een geval bekend waarbij een bedrijf tegenvallende kwartaalcijfers naar buiten bracht precies op de dag dat Apple een nieuwe iPhone presenteerde. Dit laatste genereerde zoveel media-aandacht, dat het negatieve nieuws van dat ene bedrijf door velen niet werd opgepikt. En als het al werd opgepikt, was het ook weer snel vergeten.

Met de vluchtelingen uit Syrië hebben we nu ongeveer een soortgelijke situatie. Veel aandacht van media gaat naar de vluchtelingencrisis en hoe de politiek met dit probleem omgaat. Is dit dan een goed moment om als bedrijf iets aan te kondigen of juist niet?

Klop op de tamtam

Als je wilt voorkomen dat journalisten teveel in het door jou aangekondigde nieuws duiken, is dit wel een goed moment. De meeste nieuwskoppen op algemene media worden immers overheerst door asielzoekers.

Wie bijvoorbeeld de resultaten van een onderzoek wil presenteren, kan daar beter een ander goed moment voor kiezen. Maarja, hoe lang wil je wachten of uitstellen? Bedrijven die nu iets wereldkundig willen maken, doen er goed aan om het nieuws op veel verschillende manieren (meer dan anders) te verspreiden. Probeer extra op ‘de tamtam’ te kloppen door veelvuldig gebruik te maken van social media, Youtube-filmpjes, newsrooms, persagentschappen, perspresentaties enzovoorts.

Samenvallen

Voor ICT-onderwerpen specifiek zijn natuurlijk doelgroep gerichte media en niche-titels die het nieuws altijd wel zullen meepikken. Ook daar is het verstandig om goed te moment van publicatie te kiezen. Liefst een moment dat niet samenvalt met een groot ander niet-relevant evenement dat veel aandacht trekt, zoals het begin van de Olympische Spelen.

Juist in deze tijd waarin een paar grote nieuwsonderwerpen domineren, is het moeilijk de aandacht van de pers vast te houden. En ook al wordt het nieuws opgepikt, door alle aandacht voor andere onderwerpen vervliegt de waarde van het nieuws nog sneller dan normaal.